بیماریهای لثه در کودکان

لثه در حقیقت قسمتی از مخاط دهان است که روی استخوان نگهدارنده دندان و قسمتی از دندان را می پوشاند. سلامت لثه و انساج نگهدارنده دندان اهمیت به سزایی در تأمین یک سیستم دندانی محکم و کارآمد دارد.
لثه طبیعی به رنگ صورتی روشن می باشد ولی بسته به رنگ پوست فرد می تواند به رنگهای تیره تر و قهوه ای نیز درآید، به عبارتی رنگ تیره لثه در افراد با پوست سبزه یا گندمگون کاملاً طبیعی است.

سلامت لثه به مقدار زیادی بستگی به رعایت بهداشت دهان دارد. درصورت استفاده نکردن صحیح از مسواک و نخ دندان و باقی ماندن ذرات مواد غذایی در حاشیه لثه، التهاب در ناحیه ایجاد می شود که در ابتدا با تورم و قرمزی لبه های لثه مشخص می گردد. این حالت می تواند گاهی با خونریزی همراه شود، خوشبختانه در سیستم دندانی شیری این حالت تا حد زیادی قابل برگشت بوده و با رعایت بهداشت دهان به حالت طبیعی درمی آید ولی رعایت نکردن بهداشت دهان در سنین نوجوانی و جوانی می تواند آثار زیانبخش غیرقابل برگشتی روی لثه داشته باشد.

وجود جرم می تواند رعایت بهداشت دهان را با مشکل مواجه نماید بنابراین توصیه می شود درصورت مشاهده آن به دندانپزشک مراجعه نمایید تا اقدامات لازم جهت حذف آن صورت گیرد و از ایجاد التهاب لثه در کودک پیشگیری شود. مطمئن شوید کودکتان در رژیم غذایی خود به مقدار کافی از میوه و سبزیجات تازه استفاده می کند. کمبود مزمن ویتامینها (خصوصاً ویتامین ث) می تواند با التهاب و خونریزی از ناحیه لثه همراه شود.

گاهی وجود پوسیدگی های عمیق و عفونت ریشه دندان خود را بشکل یک تورم و برجستگی که براحتی خونریزی می کند در ناحیه لثه نشان می دهد. با مشاهده این حالت حتماً به دندانپزشک مراجعه نمائید تا درمان دندان موردنظر صورت گیرد.

درصورتیکه کودک شما از داروهای ضد تشنج (مثل فنی توئین) استفاده می کند، رعایت بهداشت دهان باید بسیار دقیقتر از یک فرد عادی صورت گیرد تا افزایش حجم لثه ناشی از استفاده دارو به حداقل برسد. درصورت مشاهده این حالت جهت درمان قطعی و دستورات پیشگیری خاص حتماً به دندانپزشک مراجعه نمائید.

برخی از بیماریهای نسوج نگهدارنده دندان هستند که زمینه ارثی دارند و باعث می شوند مثلاً دندانهای شیری در حوالی سن 4 سالگی زودتر از دست بروند و یا حتی در نوجوانان، دندانهای دائمی بدون وجود بیماری التهابی لثه زودتر از موعد لق شده و از بین بروند.

مراجعه سریع به دندانپزشک در بسیاری موارد می تواند به نگهداری این دندانها کمک کند. درغیراینصورت این دندانها از دست خواهند رفت.

برخی از بیماریهای ویروسی مثل تبخال ممکن است بشکل قرمزی، التهاب و زخمهای ناحیه لثه، زبان و مخاط دهان بروز کنند که با سوزش شدیدی همراه هستند. توصیه می شود به کودک مایعات داده، استراحت او را بیشتر کنید و وی را از کودکان دیگر جدا نگهدارید. جهت درمان دارویی به دندانپزشک مراجعه نمائید.

اگر کودک شما از پلاکهای ارتودنسی استفاده می کند به او یادآوری کنید که باید بهداشت دهان را بسیار دقیقتر از افراد دیگر رعایت کند.
درغیراینصورت لثه دچار تورم قرمزی و خونریزی خواهد شد و ممکن است پس از درمان ارتودنسی دچار ضایعات لثه ای بشود.

به افرادی که به علت اشکال در راههای تنفسی از دهان نفس می کشند، توصیه می شود سریعاً به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایند تا مشکل وی رفع شود. تنفس دهانی می تواند باعث تغییر فرم استخوانهای صورت و افزایش پوسیدگی، خشکی دهان و التهاب لثه در قسمت جلوی دهان بشود. اگر کودک شما مشکلی دارد که طبق نظر متخصص درمان وی باید به تأخیر بیفتد توصیه می شود بهداشت دهانش را بسیار دقیق رعایت کرده از محصولات فلوراید (خانگی یا در مطب دندانپزشک) کمک بگیرید.