درمان های اورژانس برای کودکان

اورژانس های دندانپزشکی کدامند؟
زمانی که ضربه، خونریزی، درد یا تورم غیرمعمول در ناحیه دهان دیده می شود، به عنوان اورژانس دندانپزشکی تلقی می گردد. در این صورت باید هرچه زودتر به دندانپزشک خود یا بیمارستان مراجعه کنید.

ضربه های دندانی
بیشترین گروه سنی که درگیر ضربه های دندانی می شوند، سنین یک تا دو سالگی، زمانی که کودک راه رفتن را می آموزد و نیز 7 تا 10 سالگی می باشد. کودکانی که دندانهای جلو آمده دارند، همچنین افرادی که در ورزش های تماسی مانند فوتبال، هندبال، بسکتبال و … شرکت می کنند، احتمال ضربه به دندانهایشان بیشتر است. در اینگونه موارد کاربرد محافظهای دهانی بهنگام ورزش پیشنهاد می شود.

کمک های اولیه برای دندانهای شیری ضربه دیده:

• ضربه در این سنین عمدتاً بافت نرم را درگیر می کند که بهتر است بافت آسیب دیده با آب شسته شود.
  • جهت جلوگیری از خونریزی، ناحیه صدمه دیده را با گاز یا پنبه به مدت پنج دقیقه فشار دهید.
  • جهت درمان اورژانس هرچه سریعتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

کمک های اولیه برای دندانهای دائمی ضربه دیده:
شایعترین نوع ضربه به دندانهای دائمی شامل شکستگی های تاج دندانی، جابجایی ها به طرف لب یا زبان به همراه لقی دندان و خارج شدن دندان از حفره می باشد.

• در موارد شکستگی تاج با قطعه شکسته دندانی باقی مانده، می توان آنرا بوسیله موادی به دندان چسباند. بنابراین بهتر است قطعه شکسته شده را پیدا کرده، در یک لیوان آب نگهداری کنید. سپس بلافاصله به دندانپزشک خود مراجعه نمایید. در مورد شکستگی تاج دائمی حتی اگر علامتی نبود باید به دندانپزشک مراجعه کرد.
  • زمانی که دندان کاملاً از حفره خود خارج شده است، با نگه داشتن تاج دندان، آن را از زمین بردارید. اگر دندان آلوده شده است به مدت 10 ثانیه زیر آب به آرامی شستشو دهید و به داخل حفره خود برگردانید. اگر چنین کاری ممکن نیست بهتر است دندان را در یک لیوان شیر قرار دهید. درغیر اینصورت دندان را در داخل دهان بین دندانها و گونه کودک قرار داده و بلافاصله به دندانپزشک مراجعه نمایید. زمان رسیدن به دندانپزشک بسیار مهم است. اگر بتوانید در عرض 30 دقیقه پس از ضربه، کودک خود را به دندانپزشک برسانید، شانس موفقیت در درمان حدود 90 درصد افزایش می یابد.
  • حتی در مواردی که دندان ضربه دیده است و هیچکدام از موارد فوق دیده نمی شود نیز مراجعه به دندانپزشک ضروری است صدمه به عصب دندان در عرض چند روز یا چند هفته می تواند سبب تغییر رنگ آن گردد.

دردهای شبانه
یکی دیگر از شایعترین اورژانس های دندانپزشکی، درد شبانه است، دردی که هنگام خواب به سراغ کودکتان می آید. در این هنگام بهتر است کودک از حالت خوابیده به وضعیت نشسته درآید و سر کودک بالاتر قرار گیرد. پیش از مراجعه به دندانپزشک، شستشوی دهان با آب گرم و نیز کاربرد قرص مسکن جهت کاهش موقت درد پیشنهاد می شود.