رژیم غذایی مناسب برای دندانهای کودکان

یک رژیم غذایی خوب و تنظیم شده برای سلامت عمومی بدن ضروری است. یکی از روشهای پیشگیری از پوسیدگی، کنترل رژیم غذایی کودک است. رعایت اصول تغذیه مناسب از سوی والدین بسیار مهم می باشد چرا که آنان به عنوان الگویی مؤثر در شکل گیری عادات غذایی سودمند و یا زیانبار مطرح هستند. غیر از غذاهای اصلی، میان وعنده های غذایی می توانند نقش مهمی در سلامتی یا بیماری دندانی کودک ایفا کنند. نمی توان کودکان را از مصرف تنقلات منع کرد اما با بوجود آوردن نظمی صحیح در مصرف آنها می توان از پوسیدگیهای دندان پیشگیری نمود.

چاشت نیمروزی سودمند
شیر، نان و پنیر، تخم مرغ پخته، ماست، میوه ها و سبزیهای خام مانند هویج، ذرت، آجیل و …

چاشت نیمروزی پوسیدگی زا
آبنبات، کیک، شیرینی، کلوچه، غلات شیرین شده، برگه میوه های خشک، شیر عسل، آدامس های شکردار، بیسکوئیت های شیری

     

توصیه های مهم : 

  • بهتر است از خوردن مواد غذایی که حاوی شکر، نشاسته و مقدار زیادی چربی هستند پرهیز شود. دراینصورت علاوه بر سلامت عمومی کودک، سلامت دندانی او نیز تضمین خواهد شد.
  • از خوردن تنقلات چسبنده که مدت زمان زیادی روی سطوح دندان باقی می مانند پرهیز شود.
  • بهتر است مواد قندی و شیرین به همراه وعده های غذایی مصرف شوند چرا که در این هنگام بزاق بیشتری ترشح شده، بعلاوه اینکه این موارد توسط مواد غذایی دیگر از سطح دندان پاک می شوند.
  • تعداد دفعات مصرف مواد قندی در روز کاهش یابد. بهتر است تنقلات در یک ساعت مشخص در روز خورده شده و پس از آن دندانها مسواک زده شوند.
  • از خوردن تنقلات و شیرینی قبل از خواب پرهیز شود، زیرا در آن هنگام جریان بزاق کندتر بوده و قدرت پاک کنندگی کمتر می شود.
  • بهترین تنقلات برای کودکان در مدرسه، ساندویچ های حاوی نان و پنیر و گردو یا میوه هایی مثل سیب و یا سبزیجاتی مثل هویج می باشند.
  • درهنگام صرف صبحانه ای حاوی چای شیرین، مرباجات و … بهتر است آخرین لقمه ها حاوی نان و پنیر باشند.
  • نوشیدن روزانه 4-3 لیوان شیر موجب سلامت عمومی و دندانی کودک خواهد شد.